Krajem avgusta 2023. našli smo se na sastanku sa klijentom koji je hteo sve: brending, business plan, marketing strategiju i implementacuju svega toga na digitalnim medijima.
U pitanju su bila dva brenda - fitness centar i škola plivanja za decu.
Imali su jedan zahtev:
Želimo da nam brend identitet bude vezan za ćirilicu.
Bili smo zaintrigirani, ali i izazvani.
Ok, vidimo se sutra na sastanku i pričamo o tome.
Najlakše je bilo reći ne i prikazati negativne aspekte ćirilice i njene izazove na digitalnim medijima.
Problem je bio u tome što mi u Pineapples-u ne idemo utabanim stazama, već kreiramo sopstvene puteve kojima se ređe ide. To nije uvek lako, ali je pobeda na kraju puta mnogo veća.
Znali smo da je ćirilica nepoželjno pismo iz više razloga: od devedesetih je vezana za nacionalizam i od tada bila na stubu srama. Naročito font Miroslav. Druga negativna konotacija je njeno korišćenje na digitalnim medijima - sajtovi i cela digitalna infrastruktura favorizuju latinicu.
Kako mi u agenciji imamo politikologa koji se umiriti ne može i koji smatra da se sve može dovesti u vezi sa trenutni političkim prilikama, a ćirilica je upravo to dovodila u vezu - nacionalni identitet i ponos, službeno pismo i nešto za izbegavati ako želimo da budemo opšte prihvaćeni.
Neumorni politikolog (Ivana Srdić) se setila istraživanja s početka godine (2023.) gde se kao globalni trend u političkom pravcu navodi jačanje nacionalizma, patriotizma i desnih političkih partija u celoj Evropi.
U skladu sa tim istraživanjem, izveli smo SWOT analizu koja je pokazala da ćirilica ima svetlu budućnost u brendingu. Pa i za sportsku industriju, što da ne.
Klijenti su hrabri u toj nameri, bićemo i mi.
Srž naše agencije je negovanje AUTENTIČNOSTI brenda i klijenta.
Ćirilica je upravo to - autentičnost.
Izabrali smo dva fonta koja smo predložili klijentu:
Modernu ćirilicu i ćirilicu koja je imala prizvuk fonta koji smo kao deca gledali u Bukvaru, a opet ni približna fontu Miroslav.
Potajno smo priželjkivali da klijent izabere ovu modernu ćirilicu.
Nije izabaro. Pobedio je wannabe Bukvar font.
Danas nam je drago što je tako, jer je ta moderna ćirilica već viđena, i sada učestalo korišćena po ruskim lokalima koji su nikli kao pečurke posle kiše, na Dorćolu.
Latinicu smo uključili u brending i prodaju. Ne ravnopravno, već tamo gde je sa sigurnošću doprinosila prodaji, a ćirilica nije mogla da učestvuje u toj trci. Razlog jednostavan: algoritmi poput onoga koji koristi Google favorizuju pismo koje je opšte prihvaćeno. Mislite da je ovaj tekst slučajno na latinici?
Kako se sve to odrazilo na brend i prodaju?
Škola plivanja je, prvenstveno zbog kvaliteta usluga koje pružaju, prevazišla svoje kapacitete u prvih 6 meseci rada na novoj lokaciji. Marketing je pomogao u širenju svesti o brendu, pri čemu je škola uspela lako da se izdvoji od konkurencije, upravo svojim autentičnim brendigom.
Fitnes centar je uhvatio zalet, dosadašnji rezultati prevazilaze očekivanja.
Rezultate još uvek sabiramo, a budućnost ima velike planove za ćirilicu u brendingu. Ove zaključke nedavno smo potvrdili i na DIDS konferenciji (Dan internet domena Srbije), održanoj 12. marta ove godine, na panelu posvećenom temi Ćirilica u brendingu. Panelisti su istakli ogroman potencijal ćirilice kao alata za isticanje brenda na tržištu, kao i za jačanje domaće marketinške scene.
Ideja stvorena u domaćim okvirima (brend) i marketar koji je razvija koristeći svoje primarno pismo, dobijaju neka nova glokalna rešenja, na koja nismo do sad navikli i koja nas oduševljavaju. Pa zašto onda ne ići tim putem?
Ne možete kreirati velike stvari i ako se držite utabanih staza i opšte prihvaćenih normi.
Treba imati hrabrosti da se bude drugačiji.
Kao što kaže Cane:
Biti poseban,
Biti slobodan,
Biti samo svoj.